Ostetut katsojat, fanit ja seuraajat – huijausta vai ei?


Aina välillä joku yritys tai ihminen paljastuu siitä, että hän on ostanut faneja facebook-sivulleen, seuraajia twitter-tililleen tai katselijoita YouTube-videoilleen. Tänään päivän Tolvasessa Tuukka Temonen on kirjoittanut asiallisen kirjoituksen, että lähtikö Robinin menestys ja netti-ilmiö liikkeelle juurikin ostetuista YouTube-videon katselijoista. Mitä sitten? Eihän kyseessä ole harhaanjohtavaa mainontaa, vai onko? Etenkin suurille medioille / lehdille nämä ostetut fanit tuntuvat olevan aina yllätys, vaikka eihän kyseessä ole mikään uusi asia, eikä todellakaan harvinainen. Epäilyksiä ostetuista faneista on paljastunut viime vuosien aikana monista yhteyksistä, mainitakseni muutamat niin:
Saunalahden Kristal-case
Universal ja Sony

Miksi ostaa faneja?

Sinä varmaan ajattelet, että mitä järkeä ostaa faneja, seuraajia tai videon katselukertoja, eihän niistä ole mitään hyötyä, kun ne ei ole "aitoja". Olet oikeassa, tavallaan. Ostetuista faneista on oikeasti monissa yhteyksissä erittäin paljon hyötyä ja juurikin sen takia, kun monetkaan ei tiedä, että näin voi toimia. Helppo esimerkki tulee esimerkiksi juurikin Robinin musiikkivideosta. Jos sille ostettiin katsojia, niin siitä voitiin puhua isona netti-ilmiönä ja houkutella media tarttumaan ja puhumaan siitä. Tuskin media / journalistit edes miettivät, että kyseessä ei välttämättä olisikaan aito netti-ilmiö, tai että netti-ilmiön syntymiseen olisi käytetty vähän dopingia.

Ei pelkoa, ei journalistit ole vain ainoita, jotka miettivät näitä asioita sinisilmäisesti. Uskoakseni sama pätee myös esimerkiksi mainoskilpailuihin. Viimeisten vuosien aikana olen seurannut erilaisia mainoskilpailuja, enimmäkseen Suomalaisia, mutta myös kansainvälisiä. Näissä kilpailuissa mainos-, media-, digi-, ym. toimistot yrittävät esittää oman kampanjansa mahdollisimman positiivisessa valossa  (btw. kampanjaesittelyistä en ole muuten vielä löytänyt kriittistä pohdintaa omasta kampanjasta), jotta se voittaisi kilpailun. Esimerkiksi tämän vuoden Grand One:ssa monessa case-esimerkissä käytiin läpi facebook-fanien, tykkäysten ja jakojen määrää. Näiden lukujen avulla pyrittiin esittämään todisteet, että oma kampanja on ollut menestynyt. Mutta onko luvuilla väliä, jos ne on ostettuja? Kuinka moni tuomareista on edes miettinyt, että osa luvuista ei välttämättä olisikaan ainoita. Entä jos esimerkiksi viraalina-pidetyn Lasinen lapsuus -videon viraalius perustuisikin ostettuihin katsojiin? Eikö se vääristäisi tuloksia ja tämän myötä myös kilpailuiden voittajia aika paljon?

Suurimmat hyödyt ostetuista faneista tulevat kuitenkin siitä, että ihmiset kiinnostuvat asioista paljon helpommin, kun ne ovat keränneet jo suosiota. Katsot helpommin YouTube-videon, joka on kerännyt yli miljoona katsojaa kuin videon, joka on kerännyt 200 katsojaa. Seuraat todennäköisemmin jotain tiliä twitterissä, jolla on yli 1000 seuraajaa kuin tiliä, jolla on 10 seuraajaa. Ostat mielummin tuotteen, joka on markkinoiden suosituin kuin tuotteen, jota käyttää vain muutama ihminen. Tämä on todistettu myös joissakin tutkimuksissa, tähän hätään en muista missä ja millä nimellä tuosta puhutaan. Pointti tässä kuitenkin on, että ihmisten teot perustuvat useasti siihen, mitä muut tekevät ja jos paljon ihmisiä tekee jotain, niin eihän he kaikki voi olla väärässä. Vai voivatko?

Lisäksi fanien, seuraajien ja katselijoiden määrillä on usein suuri vaikutus hakukoneiden erilaisiin algoritmeihin. Esimerkkinä toimikoon YouTuben algoritmit ja videoiden optimointi. Kuten Heikki Hyppänen on Nettiapinoiden blogissa käynyt läpi, videon sijoituksiin yhtenä vaikuttavana tekijänä on videon katselut tai tarkemmin sanottuna, kuinka paljon videota katsellaan minuuttimääräisesti. Esimerkkinä tästä toimikoon jälleen Robinin Frontside ollie video: Kun haet Youtubesta hakusanalla "frontside ollie", YouTube näyttää ensimmäisenä hakutuloksena sinulle Robinin musiikkivideon, koska sen nimessä ja videon esittelytekstissä mainitaan frontside ollie ja ehkä tärkeimpänä asiana on se, että se on suosituin frontside ollieen liittyvistä videoista. Eli YouTube kokee sen tärkeäksi tässä aiheessa ja nostaa sen kärkeen hakutuloksissa. Jos video taas sijoittautuu hyvin YouTuben eri hauissa niin se kerää jälleen entistä enemmän katselijoita. Eli syntyy eräänlainen positiivinen noidankehä videolle, joka nostaa entisestään videon katselukertojen määrää ja tämän kiinnostavuutta ihmisten ja eri medioiden silmissä. Videoiden katselukertojen, videon peukutusten ja kanavan tilaajien merkitys on hyvin tiedostettu vaikuttavan YouTuben hakutuloksiin. Tämän takia myös videoiden ja kanavien optimoimista varten monet voivat ostaa videolle katsojia ja tykkäyksiä.

Hakukoneoptimointi on myös joissakin määrin perustunut ostettuihin linkkeihin. Aikaisemmin Googlessa Internet-sivujen sijoitukset perustuivat paljon siihen, kuinka monta linkkiä osoittaa sinun sivuillesi. Onneksi viime aikoina Google on alkanut paremmin tunnistamaan näitä ostettuja linkkejä ja nykyään ostetuilla linkeillä onkin todennäköisesti negatiivinen vaikutus Internet-sivusi sijoitukseen Googlessa.

Mistä niitä voi ostaa?

Faneja, seuraajia, ym. voi ostaa lukuisista eri paikoista netistä. Pienellä googlettelulla löydät taatusti satoja eri sivuja. Tässä muutamia esimerkkejä.
Fiverr
Ytview.com
Bulkyoutube.com


Kirjoitukseni tarkoitus on avata sinulle, mitä nämä maksetut fanit ovat ja miksi niitä hyödynnetään. Joudun myöntämään, että itsekin olen pariin kertanut miettinyt vastaavien hyödyntämistä. Esim. yhdessä vaiheessa mietin, että olisihan se mukavaa jos twitterissä minulla olisi yli 1000 tai 500 seuraajaa (sillä hetkellä minulla taisi olla 100 seuraajaa). Itse en kuitenkaan ole kertaakaan hyödyntänyt näitä palveluita, enkä tule. Mielestäni nämä ovat kuitenkin huijausta ja niistä voi aina jäädä kiinni, jolloin seuraukset ovat todennäköisesti suuremmat kuin siitä saadut hyödyt. Esimerkkeinä tästä Facebook, Twitter ja Youtube kaikki kieltävät näiden käytön ja näistä kiinni jäämisestä voi seurata, että tilisi poistetaan kyseisistä palveluista.

Ostettujen fanien, seuraajien ja katsojien kanssa liikutaan aina harmaalla alueella. Niiden käyttö on kiellettyä useissa eri palveluissa, mutta minkään lain mukaan niiden käyttö ei ole kiellettyä. Ainakaan niiden käyttö ei ole kauhean eettistä. Toisaalta esimerkiksi facebook ja twitter tekevät rahaa mainostusmuodolla, jossa yritykset maksavat uusista faneista tai seuraajista. Eikö tämäkin ole käytännössä fanien ostamista? Tosin tällöin ostetaan oikeita faneja ja niistä maksetaan myös paljon enemmän kuin feikkifaneista.

Tunnisteet: , , , , , , , ,

http://tapiotuomola.fi/fi/