Viime vuosien
aikana on Internetissä lisääntynyt paljon erilaiset tietograafit ja tiedon
visualisoinnit. Näiden avulla esitetään graafisesti monimutkaisia asioita.
Niiden suosio perustuu eri tilastojen/faktojen mielenkiintoon ja siihen, että
erilaisten kuvioiden ja kuvien avulla ihmisten on helpompaa ja vaivattomampaa
oppia erilaisia asioita. Tästä osoituksena toimii myös vanha sanonta, jonka
mukaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Tietograafit
tehdään useasti tietokoneiden näytöltä luettaviksi, joissakin tapauksissa, myös
A4-kokoisiksi. Rajanveto onkin vaikeaa, että mikä on ns. oikea tietograafi ja
mikä on vain tavallinen kuvio. Hyvänä esimerkkinä tietograafeista, jotka ovat jo
monia vuosia olleet käytössä, ovat sanomalehdissä olevat säätiedotteet. Niissä
kuvion avulla havainnollistetaan lukijalle nopeasti päivän sää. Nykyään myös
monet lehdet ovat alkaneet hyödyntämään paljon aikaista enemmän tietograafeja.
Esimerkiksi Mens Health –lehdessä näitä on käytetty erittäin paljon.
Internetissä yleensä näistä käytetään näiden englanninkielistä termiä ”Infographics”. Paras suomenkielinen vastike tälle
lienee tietograafi, vaikka tätä ei kauhean laajasti käytetäkään tällä hetkellä.
Toinen vastike, johon itse olen törmännyt ja, jota olen välillä käyttänyt on ”infograafi”.
Tietografiikat
luetaan useasti kuuluvan sisältömarkkinointiin, jossa pyritään luomaan
mielenkiintoista sisältöä ihmisille, jonka he sitten jakaisivat vielä eteenpäin
kavereilleen ja tämän myötä saada aikaan viraali-ilmiö tietograafista.
Tietograafien
avulla saadaan rakennettua myös yrityksen brändiä ja luomaan asiantuntevuutta
tietograafin käsittelevän asian parissa. Yritykset hyötyvät levinneistä tietograafeista
tietysti tietoisuuden ja näkyvyyden myötä. Mitä enemmän tietograafi leviää,
niin sitä enemmän yritys saa myös näkyvyyttä. Vastaavan näkyvyyden saaminen
perinteisen mediamainonnan avulla on todennäköisesti erittäin kallista. Lisäksi
tässä muodossa on etuna se, että asiakas haluaa itse ”lukea” tietograafin
milloin hänelle sopii, eikä häntä keskeytetä ja yritetä väkisin saada
huomaamaan mainos. Tämän myötä hänellä
on pienempi puolustusmuuri päällä, kuin perinteistä mainontaa kohtaan ja hän on
valmiimpi vastaanottamaan tietograafin viestin. Vielä entistä tehokkaampaa tämä on, jos asiakkaan joku ystävä tai kollega on suositellut tätä
tietograafia. Tällöin hän entistä todennäköisemmin katsoo tietograafin läpi,
eikä vain ohita sitä nopeasti.
Tietograafit
toimivat myös erinomaisena keskustelun avauksena ja niiden avulla saadaan myös
yrityksen kotisivuille paljon kävijöitä. Mitä enemmän eri sivustoilta ja
sosiaalisista medioista on linkkejä sivuillasi olevaan tietograafiin, niin sitä paremmaksi
hakukoneet näkevät tämän sivun. Tästä on hyötyä etenkin
yrityksesi kotisivujen hakukoneoptimoinnin kannalta.
Neuvot onnistuneeseen tietograafiin
Onnistuneen
tietograafin saat, kun mietit aluksi tarkkaan kohderyhmääsi ja mitä haluat
heille viestiä. Muista myös, että tietograafin täytyy aina olla relevanttia
kohderyhmälle, jotta se toimii. Mieti myös, että haluaisitko sinä itse jakaa tietograafin
eteenpäin. The future buzz on listannut syitä,
joiden takia ihmiset jakavat sisältöä eteenpäin. Näitä on mm, jos sisältö on:
- Erittäin hauskaa
- Ihmeellistä tai uskomatonta
- Hyvin tunteellista
- Jakaa oman maailmankuvan
- Laittaa meidät pysähtymään ja miettimään
- Suuret mediat eivät
puhu siitä
- Dramaattista
- Provokatiivista
Brändää tietograafi selkeästi (värimaailma, logo, kotisivujen osoite ym.), koska välillä ihmiset tallentavat vain tietograafin omille sivuilleen, eikä se toimikaan enää linkkinä sinun yrityksesi sivuille. Tällöin on tärkeää, että muut tietävät, että kyseessä on sinun yrityksesi tietograafi ja yrityksesi saa kunnian tästä.
Tee
tietograafille oma selkeä sivunsa, esim. blogi tai vastaava. Pääasia kuitenkin on, että sivun eteenpäin
jakamismahdollisuudet ovat kunnossa. Jos sivulla ei ole työkaluja, jonka avulla
käyttäjä voisi helposti jakaa tietograafin esim. sosiaaliseen mediaan, niin
todennäköisesti hän ei myöskään sitä jaa sinne.
Lisäksi, kun
julkaiset tietograafin, niin laadi sille selkeä julkaisusuunnitelma maksimoidaksesi
tämän levinneisyyden. Kirjoita julkaisusta lyhyt uutinen sivuillesi, lähetä
tieto tästä valitsemillesi asiakkaille ja tuttavillesi, kerro tästä etenkin
muillekin samassa yrityksessä työskenteleville ja kehota heitä kertomaan tästä
eteenpäin. Selvitä onko alallasi jotain blogeja, tai lehtiä, joita monet
seuraavat ja arvostavat. Kerro tietograafistasi myös heille.
Inspiraatioita omiin tietograafeihisi voit katsoa seuraavilta sivuilta:
http://www.coolinfographics.com/
http://dailyinfographic.com/
http://visual.ly/
Katso myös oheisesta tietograafista, mikä tekee sisällöstä hyvin leviävän.
Tunnisteet: Digitaalinen markkinointi, Hakukoneoptimointi, infograafi, infographics, infokuvio, SEO, sisältömarkkinointi, tietograafi, tietokuvio, viral