Infographics / Tietograafit ja miten yritys voi hyödyntää niitä


Viime vuosien aikana on Internetissä lisääntynyt paljon erilaiset tietograafit ja tiedon visualisoinnit. Näiden avulla esitetään graafisesti monimutkaisia asioita. Niiden suosio perustuu eri tilastojen/faktojen mielenkiintoon ja siihen, että erilaisten kuvioiden ja kuvien avulla ihmisten on helpompaa ja vaivattomampaa oppia erilaisia asioita. Tästä osoituksena toimii myös vanha sanonta, jonka mukaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Tietograafit tehdään useasti tietokoneiden näytöltä luettaviksi, joissakin tapauksissa, myös A4-kokoisiksi. Rajanveto onkin vaikeaa, että mikä on ns. oikea tietograafi ja mikä on vain tavallinen kuvio. Hyvänä esimerkkinä tietograafeista, jotka ovat jo monia vuosia olleet käytössä, ovat sanomalehdissä olevat säätiedotteet. Niissä kuvion avulla havainnollistetaan lukijalle nopeasti päivän sää. Nykyään myös monet lehdet ovat alkaneet hyödyntämään paljon aikaista enemmän tietograafeja. Esimerkiksi Mens Health –lehdessä näitä on käytetty erittäin paljon.
Internetissä yleensä näistä käytetään näiden englanninkielistä termiä  ”Infographics”. Paras suomenkielinen vastike tälle lienee tietograafi, vaikka tätä ei kauhean laajasti käytetäkään tällä hetkellä. Toinen vastike, johon itse olen törmännyt  ja, jota olen välillä käyttänyt on ”infograafi”. 

Tietografiikat luetaan useasti kuuluvan sisältömarkkinointiin, jossa pyritään luomaan mielenkiintoista sisältöä ihmisille, jonka he sitten jakaisivat vielä eteenpäin kavereilleen ja tämän myötä saada aikaan viraali-ilmiö tietograafista.
Tietograafien avulla saadaan rakennettua myös yrityksen brändiä ja luomaan asiantuntevuutta tietograafin käsittelevän asian parissa. Yritykset hyötyvät levinneistä tietograafeista tietysti tietoisuuden ja näkyvyyden myötä. Mitä enemmän tietograafi leviää, niin sitä enemmän yritys saa myös näkyvyyttä. Vastaavan näkyvyyden saaminen perinteisen mediamainonnan avulla on todennäköisesti erittäin kallista. Lisäksi tässä muodossa on etuna se, että asiakas haluaa itse ”lukea” tietograafin milloin hänelle sopii, eikä häntä keskeytetä ja yritetä väkisin saada huomaamaan mainos.  Tämän myötä hänellä on pienempi puolustusmuuri päällä, kuin perinteistä mainontaa kohtaan ja hän on valmiimpi vastaanottamaan tietograafin viestin. Vielä entistä tehokkaampaa tämä on, jos asiakkaan joku ystävä tai kollega on suositellut tätä tietograafia. Tällöin hän entistä todennäköisemmin katsoo tietograafin läpi, eikä vain ohita sitä nopeasti.
Tietograafit toimivat myös erinomaisena keskustelun avauksena ja niiden avulla saadaan myös yrityksen kotisivuille paljon kävijöitä. Mitä enemmän eri sivustoilta ja sosiaalisista medioista on linkkejä sivuillasi olevaan tietograafiin, niin sitä paremmaksi hakukoneet näkevät tämän sivun. Tästä on hyötyä etenkin yrityksesi kotisivujen hakukoneoptimoinnin kannalta.

Neuvot onnistuneeseen tietograafiin

Onnistuneen tietograafin saat, kun mietit aluksi tarkkaan kohderyhmääsi ja mitä haluat heille viestiä. Muista myös, että tietograafin täytyy aina olla relevanttia kohderyhmälle, jotta se toimii. Mieti myös, että haluaisitko sinä itse jakaa tietograafin eteenpäin. The future buzz on listannut syitä, joiden takia ihmiset jakavat sisältöä eteenpäin. Näitä on mm, jos sisältö on:
Brändää tietograafi selkeästi (värimaailma, logo, kotisivujen osoite ym.), koska välillä ihmiset tallentavat vain tietograafin omille sivuilleen, eikä se toimikaan enää linkkinä sinun yrityksesi sivuille. Tällöin on tärkeää, että muut tietävät, että kyseessä on sinun yrityksesi tietograafi ja yrityksesi saa kunnian tästä. 

Tee tietograafille oma selkeä sivunsa, esim. blogi tai vastaava. Pääasia kuitenkin on, että sivun eteenpäin jakamismahdollisuudet ovat kunnossa. Jos sivulla ei ole työkaluja, jonka avulla käyttäjä voisi helposti jakaa tietograafin esim. sosiaaliseen mediaan, niin todennäköisesti hän ei myöskään sitä jaa sinne.

Lisäksi, kun julkaiset tietograafin, niin laadi sille selkeä julkaisusuunnitelma maksimoidaksesi tämän levinneisyyden. Kirjoita julkaisusta lyhyt uutinen sivuillesi, lähetä tieto tästä valitsemillesi asiakkaille ja tuttavillesi, kerro tästä etenkin muillekin samassa yrityksessä työskenteleville ja kehota heitä kertomaan tästä eteenpäin. Selvitä onko alallasi jotain blogeja, tai lehtiä, joita monet seuraavat ja arvostavat. Kerro tietograafistasi myös heille.


Inspiraatioita omiin tietograafeihisi voit katsoa seuraavilta sivuilta:
http://www.coolinfographics.com/
http://dailyinfographic.com/
http://visual.ly/
Katso myös oheisesta tietograafista, mikä tekee sisällöstä hyvin leviävän.


Tunnisteet: , , , , , , , , ,

http://tapiotuomola.fi/fi/